الخميس، 20 أغسطس، 2009

مرحب شهر الصوم

وها قد هلت بشاير قدوم رمضان. كم أشتقنا له. بكل طقوسه الخاصة.
وسأعرض بعض الطقوس السيئة التى يقوم بها الفرد. حتى يصلحها ويفوز بعظم ثواب هذا الشهر .


ناس كتير مش مدركين حجم الثواب ولو أدوا الفريضة بتكون على مضض. وناسيين أن ثواب النافلة فى رمضان كثواب الفريضة فى ما سواه وثواب الفريضة كثواب سبعين فريضة في ما سواه .

برامج التليفزيون الغير مفيدة.
ماتتفرجش على حاجة مش هتفيد دنياك وآخرتك.
فستسأل عن هذا الوقت المهدر.
السجاير أصلاً حرام. واحنا عايزين نأخذ ثواب مضاعف من عمل الحسنات. يعنى السجاير مش وقتها خالص. وإيه رأيك لو بطلت سجاير فى رمضان واهى فرصة ربانية لو أنت عايز تبطل بجد.

جميل إنك تصلى فى المسجد بس مش جميل أبداً أنك تكون مصاحب بنات وكل تفكيرك هتتأخر عليهم ولا لأ. ركز فى عبادتك لأنها هى اللى هتنفعك.


بلاش يبقى رمضان زيه زى أى شهر تانى. حاول تتوب عن أى ذنب حتى لو كان بالنسبة لك صغير
" تحسبوه هيناً وهو عند الله عظيم".
الصيام مش معناه أنك تنام طول النهار عشان ماتحسش بالصيام.


التليفزيون مش هيطير. و رمضان مش جاى عشان تضييع وقتك.
ماتطبخيش أكل كتير وفى الآخر يبقى مصيره الزبالة وفيه ناس كتير مش لاقية. اطبخى على قد أسرتك ولو اتبقى حاجة ممكن جداً تديها بنفسك لأى جار فقير ليكِ أو أى عابر سبيل. لكن حرام كل الأكل ده يترمى .
مش معنى إنك صايم إنك تسوق بسرعة زيادة ومش مهم الناس اللى معاك فى الطريق. صيامك مش مبرر لأسلوبك الهمجى فى السواقة. وماتخافش هيستنوك على الفطار والأكل مش هيخلص. يا أخى ده أنت ممكن تفطر على شربة مية أو تمرة تكون معاك فى السيارة.

مين قال إن رمضان شهر النوم والتليفزيون!!!!


رمضان مش عقاب لينا عشان نفضل مستنيين المغرب من أول ما نصحى.
حبوا رمضان ده فرصة عظيمة لدخول الجنة. واستغلوا الوقت ده فى ذكر الله وقراءة القرآن وصلة الرحم أو مشاهدة برنامج دينى أو حضور درس علم أو...



غيروا نظام حياتكم . رمضان فرصة للتغيير.

ماتسمعوش الأفكار الهدامة. ديننا واضح ومش معنى إن واحد طلع فى التليفزيون بقى معاه رخصة أننا نصدقه. فيه كلام الفطرة السوية بترفضه. حكم عقلك واستفتى قلبك.



دور على الثواب فى كل أفكارك.


لو عملت حاجة وحشة يبقى العيب منك أنت.




الصيام مش منع الأكل والشرب وبس . ده صيام عن كل حاجة تغضب ربنا. ماينفعش البنت تسيب شعرها أو حتى تبقى محجبة وتطلع شوية شعر من الطرحة ولا ينفع تضعى ماكياج ولا حتى روج بحجة أنك مش هتأكليه. بلاش كده وعيب نتعامل مع ربنا بالطريقة دى. والشباب غضوا بصركم وبلاش معاكسات أو حتى نقد داخلى على البنات واللى عاملينه فى نفسهن مالكش دعوة بيهم وخليك فى نفسك وعبادتك وماتصدقش أن السجاير ما بتفطرش لأنها أصلاً حرام. وأى حاجة تانية أنت وحدك أدرى بيها بطلها حِسبة لله. واستغل فرصة وجود رمضان وجمَّع حسنات.

ماتبقاش عبد غير لربنا مش لشيشة او لسيجارة.

هتركز فى الصلاة ازاى وانت وراك حاجات دنيوية أصلاً حرام. ياجماعة ممنوع الإختلاط . سواء فى رمضان أو غيره.


إزاى تصوم ومش بتصلى؟
على فكرة الصيام الركن الرابع من أركان الإسلام. أما الصلاة فهى الركن الثانى من أركان الإسلام.


صيامك مش مبرر أنك ماتروحش الشغل أو ماتأديش حقه أو تاخده أجازة أو تتعامل بطريقة سيئة مع زملائك والعاملين وما إلى ذلك.

وأخيرا الحمدلله الذى وفقنى إلى هذا.
أما عن طقوسى الخاصة فى رمضان وبعض الأفكار البنائة
فستجدونها فى هذا الموضوع أهلاَ بالضيف الغالى . والذى أدعوكم لزيارته.
ملحوظة:
ـــــــــــــــــــــ
لا يجوز قراءة الموضوع ده دون زيارة الموضوع التانى لأن الاتنين بيكملوا بعض ولأن كمان فيه تنويه فى الآخر يهمنى أنكم تقرأوه وتدعولى بالدعاء الموجود فيه.
وبراحتكم ترك التعليقات هنا أو هناك كل التعليقات فى أى موضوع أنا برحب بيها وهنشرها بإذن الله حين عودتى من أجازتى الرمضانية.
أراكم على خير. وكل عام وأنتم جميعاً بخير.


السبت، 15 أغسطس، 2009

قول يارب

لو رأيت طفلاً صغيراً يجرى نحوك ثم يحتمى بك ويقول لك بكل لهفة إلحقنى. هتعمل إيه؟
أكيد الفِطرة التى بداخلك من حُب الخير هى من ستجعلك تحمى هذا الطفل مما يخاف حتى لو لم تكن تعرفه مسبقاً.
ولو كان الطفل ده مثلاً صبى القهوة اللى جنب بيتكم وفيه زبون بيضربه مستغل أن المعلم مش موجود هتعمل إيه؟. أكيد هتحوش عنه مش لأنه جارك وسِنه صغير وبس لأ ده لأنه كمان بيستنجد بيك.
ولو عرفت بقى أن ابنك مثلاً رجال كثير ناويين يخطفوه وهم طبيعى عددهم مهما كان أكتر منك
الطبيعى برضه أن أنت مش هتنتظر ان ابنك يناديك عشان تلحقه بل ستبذل اقصى ما عندك حتى لو هتموت فيها. مش كده برضه ولا إيه؟.

فما بالك بقى ولله المثل الأعلى أن ربنا أحن علينا من أمهاتنا. ومطلع علينا. ومش بس كده لأ ده كمان القادر على كل شئ الذى بيده أمر كل شئ والذى يقول للشئ كُن فيكون. يبقى تقلق ليه وربنا معاك.
جربت مرة تقول يااارب من كل قلبك وخذلك؟؟. أتحداك لو ده عمره حصل.
إذا كان إبليس لما دعا ربنا بأنه يكون من المنظرين إلى يوم الدين ربنا أجاب دعائه فما بالك إحنا بقى مهما كان فينا من ذنوب ومن معاصى إستحالة هنوصل لدرجة إبليس يعنى ندعوا ونحن. موقنين بالإجابة
يمكن إجابة الدعاء تتأخر شوية لكن الأكيد أنها هتتحقق.
قال ابن حجر: "كلّ داع يستجاب له، لكن تتنوع الإجابة؛ فتارة تقع بعين ما دعا به، وتارة بعوضه" - الفتح (11/95).
وقال صلى الله عليه وسلم :" ما من مسلم يدعو الله بدعوة ليس فيها إثم ولا قطيعة رحم إلا أعطاه الله بها إحدى ثلاث : إما أن تعجل له دعوته ، وإما أن يدخرها له في الآخرة ، وإما أن يصرف عنه من السوء مثلها ". قالوا : إذاً نكثر الدعاء ، قال : " الله أكثر".
يقول ابن عطاء الله‏:
‏لايكون تأخر أمد العطاء ـ مع الإلحاح في الدعاء ـ موجبا ليأسك‏,‏ فهو قد ضمن لك الاجابة فيما يختار لك‏,‏ لافيما تختار لنفسك‏,‏ وفي الوقت الذي يريد لا في الوقت الذي تريد
‏يقول ابن عباد:
حكم العبد ألايتخير شيئا علي مولاه‏,‏ ولايجزم بصلاحية حال من الأحوال له‏,‏ لانه جاهل من كل وجه‏,‏ قد يكره الشيء وهو خير له‏,‏ ويحب الشيء وهو شرله‏.
‏قال احد العارفين :
لاتختر من أمرك شيئا‏,‏ واختر ألاتختار‏,‏ وفر من ذلك المختار‏,‏ وفر من فرارك ومن كل شيء إلي الله عزوجل‏.
-منقول من موقع http://www.ozkorallah.net/

وكلام ربنا خير دليل:
- أنَّ الله تعالى وعد بإجابة الدعاء فقال: {وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنّي فَإِنّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ} [البقرة: 186]، وقال: {أَمَّن يُجِيبُ ٱلْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ ٱلسُّوء} [النمل: 62]، وقال: {ٱدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ} [غافر:60].


من وصايا الإمام على"اعلم أن الذى بيده خزائن السماوات والأرض قد أذن لك فى الدعاء وتكفل لك بالإجابة ,وأمرك ان تسأله ليعطيك, وتسترحمه ليرحمك , ولم يجعل بينك وبينه من يحجبك عنه ولم يلجئك إلى من يشفع لك إليه, ولم يمنعك إن أسأت من التوبة, ولم يعاجلك بالنقمة, ولم يعيرك بالإنابة, ولم يفضحك حيث تعرضت للفضيحة, ولم يشدد عليك فى قبول الإنابة, ولم يناقشك بالجريمة ,وييئسك من الرحمة, بل جعل نزوعك عن الذنب حسنة وحسب سيئتك واحدة وحسب حسنتك عشر, وفتح لك باب المتاب ما فهم.



من آداب الدعاء:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*الإخلاص لله جل وعلا .
* وأن تبدأ بحمد الله والثناء عليه ثم بالصلاة على النبي عليه الصلاة والسلام وتختم بذلك .
* أن تكون جازماً في الدعاء وأن تكون موقناً بالإجابة .
* أن تكون ملحاحاً في دعائك ولا تستعجل الإجابة .
* أن تكون حاضر القلب في دعائك فإن الله لا يقبل الدعاء من قلب لاهٍ .
*الدعاء في الرخاء والشدة .اعرف الله فى الرخاء يعرفك فى الشدة.
* لا يسأل إلا الله وحده .
* عدم الدعاء على الأهل ، والمال ، والولد ، والنفس .

* أن تخفض صوتك بالدعاء بين المخافتة والجهر .
* الاعتراف بالذنب ، والاستغفار منه ، والاعتراف بالنعمة ، وشكر الله عليها .
* عدم تكلف السجع في الدعاء.
* أن تخشع في دعائك وتستحضر عظمة الله ورحمته ..
* كثرة الأعمال الصالحة ، فإنها سبب عظيم في إجابة الدعاء.
* رد المظالم مع التوبة .
* الدعاء ثلاثاً.
* استقبال القبلة .
*رفع الأيدي في الدعاء .
* الوضوء قبل الدعاء إذا تيسر .
* أن يبدأ الداعي بنفسه إذا دعا لغيره .
*أن يتوسل إلى الله بأسمائه الحسنى وصفاته العلى ، أو بعمل صالح قام به الداعي نفسه ، أو بدعاء رجل صالح له .
*التقرب إلى الله بكثرة النوافل بعد الفرائض ، وهذا من أعظم أسباب إجابة الدعاء .
*أن يكون المطعم والمشرب والملبس من حلال .
* لا يدعو بإثم أو قطيعة رحم .
*أن يدعو لإخوانه المؤمنين ، ويحسن به أن يخص الوالدان والعلماء والصالحون والعباد بالدعاء ، وأن يخص بالدعاء من في صلاحهم صلاح للمسلمين كأولياء الأمور وغيرهم ، ويدعو للمستضعفين والمظلومين من المسلمين .
* أن يسأل الله كل صغيرة وكبيرة .
* أن يأمر بالمعروف وينهى عن المنكر .
* الابتعاد عن جميع المعاصي .

* أن تستقبل القبلة وأن تكون على طهارة .
* أن تكون طيب المطعم والملبس والمشرب ، فإن الله طيب لا يقبل إلا طيباً ..
* أن تتحرى أوقات الإجابة لا سيما عشية يوم عرفة ، وبين الأذان والإقامة, ويوم الجمعة فهناك ساعة إجابة, والثلث الأخير من الليل ، وأثناء الصيام "فللصائم عند فطره دعوة لاترد", ودعاء المسافر أيضاً مجاب ودعاء الوالد لولده, ودعاء المظلوم ليس بينه وبين الله حجاب , وكذلك الأوقات الفاضلة مثل الطواف والسعي . وعند شرب زمزم مع النية الصادقة .
-منقول من مصادر متعددة- .




أخطاء تقع فى الدعاء:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*يشتمل الدعاء على شئ من التوسلات الشركية أو البدعية .
* تمني الموت وسؤال الله ذلك .
* الدعاء بتعجل العقوبة .
* الدعاء بما هو مستحيل أو بما هو ممتنع عقلاً أو عادة أو شرعاً.
* الدعاء بأمر قد تم وحصل بالفعل وفُرغ منه .
* أن يدعوا بشئ دلّ الشرع على عدم وقوعه .
*الدعاء على الأهل والأموال والنفس .
* الدعاء بالإثم كأن يدعو على شخص أن يبتلى بشئ من المعاصي .
* الدعاء بقطيعة رحم .
* الدعاء بانتشار المعاصي .
* تحجير الرحمة ، كأن يقول : اللهم اشفني وحدي فقط وارزقني وحدي فقط .
*أن يخص الإمام نفسه بالدعاء دون المأمومين إذا كانوا يؤمنون وراءه .
* ترك الأدب في الدعاء كأن يقول : يا رب الكلاب ويا رب القردة والخنازير .
*الدعاء على وجه التجربة والاختبار لله عز وجل ، كأن يقول : سأجرب وأدعو لأرى أيستجاب لي أم لا ، وقول بعضهم : سأدعو الله فإن نفع وإلا لم يضر .
*أن يكون غرض الدعاء فاسداً .
* أن يعتمد العبد على غيره في الدعاء دائماً ، ولا يحرص على الدعاء بنفسه .
*كثرة اللحن أثناء الدعاء ، وخاصة إذا كان اللحن يحيل المعنى ، أما الجاهل بالمعنى وليس له معرفة باللغة فهو معذور .
*عدم الاهتمام باختيار أسماء الله أو صفات الله المناسبة للدعاء .
*اليأس وقلة اليقين من إجابة الدعاء .
*التفضيل في الدعاء تفضيلاً لا لزوم له ، كأن يقول :" اللهم اغفر لآبائنا وأمهاتنا وأجدادنا وجداتنا وخالاتنا … وهكذا ويستمر في ذكر تفصيل الأقارب والجيران وغيرهم . أما إذا كان التفصيل معقولاً ومحدوداً فلا بأس بذلك .
* دعاء الله بأسماء لم ترد في الكتاب والسنة .
* المبالغة في رفع الصوت .
* قول بعضهم عند الدعاء : اللهم إني لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه .
* تعليق الدعاء على المشيئة كأن يقول : اللهم اغفر لي إن شئت والواجب الجزم في الدعاء .
* تصنع البكاء ورفع الصوت بذلك .
* ترك الإمام رفع يديه إذا استسقى في خطبة الجمعة .
* الإطالة بالدعاء حال القنوت ، والدعاء بما لا يناسب المقصود فيه .

- منقول من مصادر متعددة -.


أوقات الدعاء:
ـــــــــــــــــــــــــ
* ليلة القدر.
* جوف الليل الآخر ووقت السحر .
* دبر الصلوات المكتوبات ( الفرائض الخمس)
* بين الأذان والإقامة .
* ساعة من كل ليلة .
* عند النداء للصلوات المكتوبات .
* عند نزول الغيث.

* عند التوبة من ذنب معين مهما كان صغره.
* عند زحف الصفوف في سبيل الله .
* ساعة من يوم الجمعة ، وهي على الأرجح آخر ساعة من ساعات العصر قبل الغروب.
* عند شرب ماء زمزم مع النية الصادقة .
* في السجود في الصلاة . أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد.
*عند قراءة الفاتحة واستحضار ما يقال فيها .
*عند رفع الرأس من الركوع وقول : ربنا ولك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه .
* عند التأمين في الصلاة .
* عند صياح الديكة .
* الدعاء بعد زوال الشمس قبل الظهر .
* دعاء الغازي في سبيل الله .
* دعاء الحاج .
* دعاء المعتمر .
* الدعاء عند المريض .
* عند الاستيقاظ من النوم ليلاً والدعاء المأثور في ذلك وهو قوله " لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملك ، وله الحمد وهو على كل شئ قدير ، الحمد لله ، وسبحان الله ، ولا حول ولا قوة إلا بالله ، ثم قال : اللهم اغفر لي ـ أو دعا ـ استجيب له ، فإن توضأ وصلى قبلت صلاته " .
* إذا نام على طهارة ثم استيقظ من الليل ودعا .
* عند الدعاء بـ " لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين "
* دعاء الناس عقب وفاة الميت .
* الدعاء بعد الثناء على الله والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في التشهد الأخير .
* عند دعاء الله باسمه الأعظم الذي إذا دعي به أجاب وإذا سئل به أعطى .
* دعاء المسلم لأخيه المسلم بظهر الغيب .
* دعاء يوم عرفة في عرفة .
* الدعاء في شهر رمضان .
* عند اجتماع المسلمين في مجالس الذكر.
* عند الدعاء في المصيبة بـ : " إنا لله وإنا إليه راجعون ، اللهم أجرني في مصيبتي واخلف لي خيراً منها ".
* الدعاء حالة إقبال القلب على الله واشتداد الإخلاص .
* دعاء المظلوم على من ظلمه .
* دعاء الوالد لولده .
* عاء الوالد على ولده .
* دعاء المسافر.
* دعاء الصائم عند فطره
* دعاء المضطر .
* دعاء الإمام العادل .
* دعاء الولد البار بوالديه .
* الدعاء عقب الوضوء إذا دعا بالمأثور في ذلك . وهو " أشهد ان لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله " فمن قال ذلك فتحت له أبواب الجنة الثمانية ، يدخل من أيها شاء .

*الدعاء حين رؤية الكعبة.

* الدعاء بعد خِتم القرآن .

* الدعاء حين سقوط المطر.

* الدعاء عند زيارة المريض.
* الدعاء بعد رمي الجمرة الصغرى .
* الدعاء بعد رمي الجمرة الوسطى .
* الدعاء داخل الكعبة ، ومن صلى داخل الحجر فهو من البيت .
* الدعاء في الطواف.
* الدعاء بين الصفا والمروة .
* الدعاء في الوتر من ليالي العشر الأواخر من رمضان .
* الدعاء في العشر الأوائل من ذي الحجة .
* الدعاء عند المشعر الحرام .
والمؤمن يدعو ربه أينما كان وفي أي ساعة ، ولكن هذه الأوقات والأحوال والأماكن تخص بمزيد عناية ، فإنها مواطن يستجاب فيها الدعاء بإذن الله تعالى .

- منقول من مصادر متعددة-.

لماذا لا يستجاب الدعاء:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر إبراهيم بن الأدهم- رحمه الله- يوما في أسواق البصرة فأجتمع الناس عليه
فقالوا : يا أبا إسحاق إن الله يقول في كتابه : ( ادعوني استجب لكم ) ونحن ندعوه منذ دهر فلا يستجيب لنا فقال ابراهيم : يا أهل البصرة ماتت قلوبكم من عشرة أشياء :
أولها : عرفتم الله ولم تؤدوا حقه ..ثانيها : قرأتم كتاب الله ولم تعملوا به ..ثالثها : ادعيتم حب رسول الله وتركتم سنته .. رابعها : ادعيتم عداوة الشيطان ووافقتموه.. خامسها : قلتم نحب الجنة ولم تعملوا لها ..سادسها : قلتم نخاف النار ورهنتم انفسكم بها..سابعها : قلتم أن الموت حق ولم تستعدوا له.. ثامنها : اشتغلتم بعيوب الناس ونبذتم عيوبكم..تاسعها : أكلتم نعمة الله ولم تشكروها ..عاشرها : دفنتم أمواتكم ولم تعتبروا بهم .
وقال الشاعر:
لا تسألن بني آدم حاجة 00000 وسل الذي أبوابه لا تحجب .
الله يغضب إن تركت سؤاله 00000 وبني آدم حين يسأل يغضب .
منقول من موقع http://forums.graaam.com/

وأخيراً تعرف على الله فى الرخاء يعرفك فى الشدة. وادعوا وأنتم موقنين بالإجابة. وتحروا الآداب فى الدعاء فأنتم تتحدثون مع مالك الملك. والذى لا تنفد خزائنه.
وتخيل لو ليك طلب عند حد . شوف هتتعامل معاه ازاى بكل أدب. وهتشوف هو عايز منك إيه وهتعمله ليه الأول.
فلله المثل الأعلى وهو أحق بالتقرب إليه وتنفيذ أوامره.
وسأذكركم بقصة السيدة العقيم الذى جاءت لنبى الله "موسى" قائله له أدعو الله لى بالإنجاب فدعا الله لها ثم أخبرها بأن الله قد كتبها عقيم ثم ذهبت عنه وعادت له بعد عام وهى تحمل رضيع فسألها : من هذا ؟ قالت: ولدى
فسأل الله كيف هذا وقد كتبتها عقيم قال الله عز وجل: كانت تدعونى يا كريم يا كريم.


ما ننساش أبداً أن الله تعالى يقول في الحديث القدسي ( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي عبدي ما يشاء )


ولا تنسى أيضاً أنه من يدمن قرع الباب يوشك أن يفتح له. فلا تمِلوا ولاتيأسوا أبداً من روح الله.
ولا تنسوا أيضاً هذه الآية الكريمة"وعسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئاً وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون".
يعنى نسيبها لله ونعرف أنه طالما من عند الله فهو خير كبير.
أقول قولى هذا وأستغفر الله لى ولكم ولا تنسونى من صالح دعائكم.


أدعوكم لزيارة هذا الموضوع فأنى يستجاب لذلك ؟ .

مجرد اقتراح:
ــــــــــــــــــــ
ياريت نذكر قصة واقعية من حياتنا تدل على عظيم أثر الدعاء فى حياتنا.



الخميس، 13 أغسطس، 2009

عاجبك حالنا

أنا بحبك أوى وبعشق هواكِ وترابِِك . واسمِك ده بقى فخر ليا بجد. مهما قالوا ومهما حصل أنتِ بجد بالنسبة لى مالكيش بديل .وصعبان عليا إنى مش عارفة أدافع عنِك. خلصت كل المبررات اللى ممكن تقنع أى حد.
صعبان عليا جداً إن كل تفكير الغالبية إزاى يرحلوا عنِك بأى طريقة حتى لو كانت هذه الطريقة فيها نهاية حياتهم. أنا عارفة إنك أكيد بتحبيهم بس ليه مش بتحسِسيهم بكده. ليه يرموا نفسهم فى حضن أم تانية. وأنتِ أولى بيهم وبمجهودهم وبتفكيرهم. ولادك جواهم طاقة كبيرة جداً وعقل يحسدهم عليه الجميع ليه تستغنى عنهم وتحسِسيهم إنك مش عايزاهم.
ليه دايماً متأخرين عن أى مكان تانى حتى فى الساعة!! شوية نقدمها وشوية نأخرها.
ليه وضعنا مايبقاش ثابت دايماً فى كل شئ مهما كان بسيط.
طيب يرضيكِ الأقوياء وأصحاب النفوذ يقهروا الضعيف اللى مالوش ضهر.
يرضيكِ أى ضيف يجيلنا يبقى له كرامة عننا. وأحنا لما نروح عند حد برضه مايبقاش لينا كرامة.
يرضيكِ إن الشوراع ما تبقاش نظيفة وصالحة للأستخدام الآدمى إلا لو حد من الكبار هيمشى عليها.
تعرفى أنتِ لو شفتى الشوارع بس أكيد هنصعب عليكِ. الأنوار مطفئة رغم وجود الأعمدة والمطبات والتكسير ده العادى كأنها تقصد كسر رقبة قبل أقدام من يمشى عليها حتى أغطية البلاعات مش موجودة.
بصى شوفى الصور دى أكيد هتعبرلِك أكتر.
أنا قضيت فترة فى بلد عربى وشوفت فيها قد إيه المرأة المنتقبة بالنسبة لهم من المحارم التى لا يجوز إنتهاكها. وسمعت واحد قعد هناك مايقارب العشرين سنة بيقول أنه من أول ماجه البلد دى وثمن رغيف العيش موحد ولم يتغير لا ثمناً ولا حجماً بل المرتبات هى اللى بتزيد.
بصراحة وقتها اتضايقت واتغاظت أوى وقلت بينى وبين نفسى ليه إحنا مش كده!!؟؟

ليه النوابغ اللى عندنا يسافروا بره ؟.
ليه مانوفرش ليهم الإمكانيات عشان نتقدم بيهم .
مش هم أولى من لعيبة الكرة اللى بيتصرف عليهم بالملايين.
























**************
ليه ما نبقاش كده؟؟؟.





***
مجرد إقتراح:
ــــــــــــــــــــــــــ
إيه رأيكم لو كل واحد يكتب رسالة عتاب ويوجهها لأمنا كلنا. مع مراعاة أن هذه الرسالة من باب عتاب الأحباب.