الخميس، 20 فبراير 2020

من كتاباتي (90)





1- لا لوم على المحروم.

2- أخطاء الشغل مافيهاش أعذار.. فيها اعتذار وتصحيح.

3- في حضرة أبنائك؛ تعلم الصمت، وانصت جيدا لما يقولون.

4- المرأة اللي عايشة معاك ليست أخطبوط ب ثمانية أذرع!

عندها دراعين اتنين بس زيك بالظبط
وماتزيدتش جسديا عنك في أي شيء فما تتعاملش معاها أنها المسؤولة عن أكلك وشربك ونضافة المكان اللي بتوسخه لمجرد إن المجتمع عاطيك حق غير منطقي في استنزافها.
وأنتي.. ماتربيش ابنك إنه يكون بروطة في نفسه، علميه يعتمد على روحه، ولو فيه حد هيساعد في شغل البيت فهيكون هو بحكم قدرته الجسدية الأقوى، مش أخته مثلا الأصغر منه!
لو عطشان أو جعان علميه يجيب ميه لنفسه مايطلبهاش من حد، جعان يقوم يعمل لنفسه ساندوتش أو يتعامل يعني هو مش مشلول.. وبعد مايخلص ينضف مكانه.
لما يصحى يرتب سريره وينضف أوضته
لما ييجي من بره يخلع الشراب ويحطه في الحوض ويغسله ويغسل رجله.. عوديه يغسل أسنانه، يغسل إيديه، يغير هدومه الداخلية كل يوم، يحط مزيل عرق، لما يشوف حد محتاج مساعدة يساعده من غير مايستني الآخر يطلب، علميه مايسخرش من حد ولا يشوف نفسه إنه أحسن من حد.. علميه يبص في عين اللي بيكلمه ويفهم الكلام كويس أو يتأكد إن الآخر مهتم يسمعه (عرفيه قدر نفسه وقدر اللي حواليه)
أنتي كده هتربيه يكون إنسان غير اعتمادي؛ لكن دلعك الماسخ ليه وإنك تقومي بتلبيه طلباته أو تخلي أخته تقوم بالدور ده فأنتي بتبلي المجتمع بحمى.
وبالنسبة للأب حاول تقوم بدورك كأب، أنت خلاص اتفطمت فخليك قدوة عيالك يقلدوها مش يشوفوا أمهم بتديك نصايح عن النظافة الشخصية وعدم الاعتماد عليها.. أو حتى تنصح عيالها قدامك يمكن تفهم إنها قصداك معاهم بس احتراما لدورك ومنظرك قدامهم بتقولهالك بطريق غير مباشر.
النظافة الشخصية ونظافة المكان والاعتماد على النفس مش حكر على المرأة دي بديهيات لكل إنسان عاقل، معافى جسديا.


5-إن بعد الصبر جبر

ليست هناك تعليقات: