الأحد، 25 مارس، 2012

عقاب الكبير


حينما يقوم الأخ الأكبر بفعل أرعن وبناء عليه قام بتقليده شقيقة الأصغر.. ترى من منهما يجب أن يُعاقب؟.
طبعاً الكبير هو اللى المفروض يتعاقب لأنه لو اتعاقب استحالة أخوه الصغير يقلده ويعمل نفس اللى عمله .

ولو أخطأ مدير العمل وتم عقابه إستحالة أن يخطئ العمال أو يقصروا فى تأدية واجبهم.
وهكذا فعقاب الكبير يمنع خطأ الصغير فى كل الأمور.
اذا كان رب البيت بالدف ضاربا فشيمة اهل البيت كلّهم الرقص
.

ولو التزم المُدرس مثلاً بمواعيده سيجبر تلامذته أيضاً على احترام مواعيد الدروس.

فالكبير عموماً يعتبر قدوة لمن حوله يسيرون على دربه شاء أم أباء.
فإذا كنت كبيراً فاحرص على هذه المسئولية حتى لاتصغر فى عين من هو أصغر منك .
وإذا كنت كبيراً فاعلم بوجود من هو أكبر منك الذى يستطيع عقابك ووقتها ستصبح صغيراً فى أعين الجميع.


هناك تعليقان (2):

beautiful mind يقول...

كلامك بجد جميل جدا
وماشي مع المثل المصري اللي بيقول
اضرب المربوط بخاف الساييب
ياريت فعلا نبقي قدوة لغيرنا عشان حتي لما يقلدونا يبقو بيقلدو حاجه كويسه
تحياتي

Baskouta يقول...

بحب أجي هنا
كتاباتك كلها حلوة

دمتي بخير
:)