الأربعاء، 23 مايو 2012

جوجو و زمردة (23)


فوجئت "زمردة "بشقيقها "جوجو " يمسك فى يده سيجارة.
نظرت إليه فى هلع قائلة: يا خبر إيه ده!!.
رد عليها بلا مبالاة قائلاً: إيه!! سيجارة.
: ما انا عارفة أنها سيجارة جيبتها منين؟
: هجيبها منين يعنى من علبة بابا.
: وجايبها ليه؟.
: عايز أجرب وقلت أجيبها عندك عشان نجربها سوا.
: بس أنا اسمع أن السجاير وحشة.
: بدل وحشة بابا بيشربها ليه؟
: مش عارفة يمكن تكون للكبار فقط..
: طيب ما احنا كبار ..أنتى مفكرانا هنفضل صغيرين.
: بس أنا مش هشرب.
: ماتبقيش جبانة.. بصى أنا هولعها وهشرب الأول.
: وأخذ منها نفس وكتم الكحة بداخله: شوفتى عادى يعنى ماحصلش حاجة.
: أخذتها منه وأخذت منها نفس وظلت تسعل كثيراً وأعطتها له قائلة: لأ يا أخويا مش هشرب تانى.
: براحتك.. أنا هاخدها أكملها فى غرفتى وخليكى كده.
وتركها وانصرف.
- تمت-.
===================
دعوة للمناقشة:
ـــــــــــــــــــــــ
*ماذا تفعل لو وجدت أطفالك يدخنون؟.


ليست هناك تعليقات: