الخميس، 9 ديسمبر، 2010

امسك حرامى



زمان فى الأفلام العربى القديمة أو فى أفلام الكارتون كان فيه شكل مميز للحرامى فملابسه دايما كانت بلوزة بيضا مخططة بالعرض باللون الأسود ولابس عصابة على عينيه.. حتى النشالين برضه شكلهم كان بيبقى معروف.. أما الآن وفى ظل تغير العالم من حولنا.. فالحرامى أصبح لا يسرق فى نص الليل الأماكن الهادئة وهو يرتدى شئ يغطى به وجهه ويتسلق على المواسير أو ينط من على الأسطح.. لأ طبعاً الكلام ده كان قديم أوى دلؤتى بقى الدنيا اتغيرت وأصبحت السرقة تتم علناً وفى وضح النهار وعلى عينك يا تاجر والشاطر يعترض أما عن ملابسه فهى لم تعد عائق بالنسبة له- يعنى ماعدتش بيعمل كأجدادة فى البحث عن اليونيفورم الخاص بالمهنة- لأ المهنة دلؤتى بقت فري ممكن تلبس أى حاجة و أى حد ممكن يدخلها ومش شرط يكون فيه رئيس للعصابة وجو الأفلام ده ياجماعة قلنا الموضوع ده بطل من زمان.. ممكن جداً يكون عمل فردى وبمجهوده الخاص ولو كان ذكى شوية ممكن ينصب ويخلى الناس تديله الفلوس بمزاجهم وليس بالإكراه كمان.
الحرامى دلؤتى بقى يلبس بدلة وكرافته ويحط أغلى البرفانات مش زى زمان مهما يسرق مايبانش عليه واللى يشوفه كان يقول عليه حرامى من غير ما يعمل حاجة.
دلؤتى كمان بيطبقوا المثل الشهير"....... وإن سرقت اسرق جمل".
دلؤتى اللى بيسرق ممكن جداً يسرق إستخسار مش عشان هو محتاج لأ عشان الحاجة جت قدامه أو كان سهل ياخدها. مثال:
* راكب توكتوك مع صاحبه فى وقت آذان الفجر وفى أثناء سيرهم وجدوا فرشة بطيخ وصاحبها نائم بجوارها.
-"هدى ياعم وانزل هات واحدة".. نزل خد واحدة وحدفها لصاحبه وهو يضحك وانطلقا سريعاً بالتوكتوك.

* ذهب ليشترى منديلاً ساتان يضعه فى جيب البدلة ليحضر حفلة تكريمه وحينما سأل على سعره وجده أغلى مما توقع فقام بأخذ عدة مناديل دون أن تنتبه البائعة.

* كان يأكل فى مطعم فاخر مع أسرته وبعد الإنتهاء قام بأخذ طبق ووضعه فى حقيبة زوجته قائلاً بابتسامة مشرقة:" أنا هاخده تذكار".

* جاءت من السفر ومعها شوكة وسكين وملعقة ستانلس وقالت وهى تشعر بالفخر "أخذتهم من الطيارة."

* تزور قريبتها فوجدت لديها اكسسوارت كثيرة فأخذت واحد على اعتبار أن قريبتها مش هتاخد بالها.

* فتحت حقيبة اليد الخاصة بمن تجلس جوارها فى المحاضرة الجامعية فوجدت فيها مبلغ من المال فأخذته ولسان حالها يقول" هى يعنى هتعمل بده كله إيه".

وغيرها كثير من الأمثلة المؤسفة التى تحدث سواء بحسن نية أو باستخفاف بدمهم.

ولذلك إلى من يقوموا بمثل هذه المشاهد وغيرهم الكثيرون ولكن تختلف الطريقة.
أما تعلمون بأنه بذنب واحد أخرج سيدنا آدم من الجنة.
أما تعلمون بأنه بذنب شخص واحد من قوم سيدنا موسى مُنِع المطر منهم.
أما سمعتم قول رسول الله صلى الله عليه وسلم بأن والله لو فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها.
مالكم تستخفون بكلام الله هكذا
مالك تجهر بالمعصية دون خشية من أن يراك الله. والأعجب أن تخشى من أن يراك صاحب هذه الأشياء المسروقة وتنسى أن رب الكون مطلع عليك دائماً. كيف تجعل الله أهون الناظرين إليك.
ألم تعلم بأن الله يرى!!.
كيف تتوقع النصر لأمتنا وفينا من يقوم بمثل هذه الأفعال الذى تتوقع إنها صغيرة على اعتبار أنك ماسرقتش بنك ولا نصبت على حد ولكن لمعلوماتك الاتنين زى بعض من سرق جنية كمن سرق مليون جنية كلاهما سارق.
وقبل أن تستصغر المعصية انظر إلى عظم من عصيت.
"وتحسبوه هيناً وهو عند الله عظيم".




سؤال جانبى:
ـــــــــــــــــــــ
* أذكر موقف تعرضت فيه للسرقة؟. أو حدث لأحد من معارفك.

هناك 22 تعليقًا:

همس الاحباب يقول...

حقا لا تجعل الله اهون الناظرين اليك
فالموضوع جد خطير وانتشر بيننا كانتشار النار فى الهشيم
الحمد لله ربما لم اتعرض للسرقة ولكن الحمد لله اتنصب عليا كتير هههههههههه
ربنا لا تواخذنا بما فعل السفهاء منا
تحياتى

سواح في ملك الله- يقول...

عندك حق
بس لازم كل الناس تعرف ان سرقة عشرة جنيه زي سرقة
مليون جنيه
وهي عند الله سرقة
والناس فاكره ان شوية الحاجات البسيطة اللي ذكرتيها
حسابها قليل

يوميات شحات يقول...

مقالة جيدة
لكن ملحوظة
الطيارات مافيهاش شوك و سكاكين معدن , بلاستيك فقك

راجى يقول...

موبايل ابنى اتسرق فى المدرسة نهارا جهارا، قلنا للولد الحق عليك

karmen يقول...

دلوقت الحرامي لابسة بدلة ^_^
الحمدلله لسه ماحدش اعرفه اتسرق^_^
تحياتي

Dr Ibrahim يقول...

فعلا السرقة منتشرة ولم يعد هناك قانون وتستمر المسرحية الهزلية أن القانون لايحمى المغفلين فعلا ولكن عندما يمسك اللص من أول مرة وتقطع يده كما فى الشرع لن يكون هناك سرقة ولكن من يسمع!؟
أما بالنسبة للسرقة
سرقة موبايل من حد قريبى من حد زميله فى الجامعة!
الأنبوبة بتاعتى سبتها بره الشقة على الرغم ان بوابة العمارة المفروض مقفولة قمت الصبح رايح الكلية ...فين الأنبوبة الله أعلم
اتغاظت قوى يعنى لغاية الساعة واحدة باللليل كانت موجودة والمفروض الكل بيقفل البوابة وراه الله أعلم

تحياتى

الفراشة الصغيرة يقول...

اتسرقت البوط بتاعى

وانا بصلى فى جامع الكليه

وصراحه كنت مضايقه خلاص مكنتش لاقيه حاجة اروح بيها
وازاى واحده جامعيه يوصل تفكيرها لكده مش عارفه

كلمات من نور يقول...

يا الله دي سرقة وكما قال سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم لو سرقت فاطمة بنت محمد لقطعت يدها .....

موقف اتسرقت فيه ؟؟؟؟ظماشي يا موناليزتي ماشي

مرة و أنا حوالي 10 سنوات كنت مع ابن عمتي ووقفنا واحد أخر شياكه وشنطة رجال اعمال وازيك يا ...( قال اسمي ) بابا عاملك مفاجأة علشان عيد ميلادك وحيجيبلك سلسلة دهب وغوايش ..اختك اللي عملت العمليه اخبارها ايه؟؟؟؟ وقع يقولي عن حاجات كان ناقص يقولي اكلنا ايه امبارح وراح واخد السلسله والغوايش .......واءءءءءءءءءءءءءء

اترنيت حتة علقة ورحت الاقسام بقى يفرجوني مناظر صعبه خالص اقولهم نو التاني كان ابن ناس خالص وشكله من الأعيان كمان

شكرا للتذكير ههههههههههه

حمـــــــــــــــــــــة يقول...

سيدتي
تغير كل شيء
تطور نحو العكس حتى خيل لي عقارب ساعة عالمنا توقفت عن التقدم منذ ستينات القرن الماضي
أما فيما يخص سؤالك
من بين الكثير
واقعة مؤلمة و حقيقية :
دخلت مرأة مؤسسة صحية للولادة فأنجبت ولدا أو على الأقل ما سلموه لها
....... بعد خمسون عاما
نصف قرن
تدق باب منزل هذه الأم "إمرأة" تسأل عنها ......
تدلي بوثائق هويتها
المفاجأة أبنتها التوأم مع أخوها
ماذا حصل ؟
ولدت المرأة بيت و ولد
أخفوا عنها البنت و سلموها لعائلة ترغب في التبني" حسب مسرحية معدة سلفا"
عاشت البنت وحيدة معهم و تزوجت و خلفت

مات الرجل
ثم
حين دنى الموت من المرأة مربيتها
وطال إنتظار خروج الروح
ربماأرادت إبراء ذمتها
(حتى أنهم ذكروا بمجرد تلفظها بجزءا من الحقيقة لفضت أنفاسها
قالت بعض الحقيقة لبنتها() و دلتها عن المكان ......فأخذت تبحث حتى توصلت الى أهلها الحقيقيين
مات أغلب الشهود و أقر الأحياء منهم
و قد أثبتت التحاليل صحة نسبها
ماذا أكثر من هذا ؟
التسبب في حرمان ام من فلذة كبدها لمصلحة ما
أعوذ بالله

Tota يقول...

ههههههههههههه بوست حلو اوى وضحكنى كتير والله عشان انا افتكرت ليا مواقف كتير ..بس كلامك جميل وموزون يا موناليزا ع فكرة دلوقتى اللى بيسرق الناس المقتدرة مش الناس المحتاجة ومش عارفة ليه وطبعا الطبقات العالية وغيرها وزى ما انت شايف حاميين البلد نفسهم بيسرقوها .......ع فكرة بمناسبة السرقة انا اتسرقت كذا مرة فى الكلية بتاعتى مع العلم انى كنت فى كلية بتدرس القانون والجريمة والعقاب بس مش بتتطبق طبعا زكنت بقول لاصحاب انا حاسة انى وانا بتخرج انا اللى هتخطف فى النهاية،،، ميرسى ع موضوعك جداا

ماجد القاضي يقول...

السلام عليكم

إشارات مهمة أختي موناليزا..

عجبني موضوع السرقة من باب الاستخسار.. حقيقي ومهم لأن الكثيرين فعلا لا ينتبهون لما تقترف أياديهم...!

شكرا جزيلا ودائما على التذكرة... أدعو الله سبحانه أن يجعل كل ما تكتبين من خير في ميزان حسناتك يوم القيامة.. آمين.

---------------
على فكرة يا شحات:
أدوات الطعام البلاستيكية في مصر للطيران بس، لكن الطيران النضيف (زي الإمارات والكويت وقطر) كل ستيل في ستيل :) واسأل مجرب.

قهوة بالفانيليا - شيماء علي يقول...

يا ريت يرجع تاني موضوع قطع الايدي للسارقين دة .. بجد ..!!
لو رجع تاني .. هتلاقي نص البلد انقلب الى معاقين !!

ahmed_k يقول...

صدقتي والله
فما عم بنا البلاء والغلاء وضنك العيش وزحمة الحياه وبطش حكامنا بنا إلا بسبب تلك الأمور التي أنتشرت بشكل يضج كل مضجع
فلو اصلحنا ما بيننا وبين ربنا لأصلح لنا كل عيوب حياتنا ولجعلها رغدة
ألم يعلمنا ذلك ربنا عندما أبدل نعمة أهل سبأ بسبب بسيط وهو سرقتهم في الموازين وعدم شكر النعم !!!
وانا اتذكر موقف بل مواقف كثيره تعرضت فيها للسرقه ولكن أحدثها ضيف جائني مع أقرباء لي وأعجب بولاعتي فقرر أن يأخذها ، وانا لاحظت ذلك ولكني لم أرد إحراجه خصوصا انها لم تكن من النوع الفاخر بل عاديه جدا ولو طلبها مني لأعطيته إياها عن طيب خاطر ورضى نفس ، ولكنه آثر السرقه فلذلك حرجت على اقاربي إدخاله بيتي مجددا
وقد صادفتني تلك النماذج كثيرا طوال حياتي ولكني أعرف من خلال مثل تلك المواقف معادن الناس ، فالنظيف منهم لا يمد يده لشيئ في بيت أؤتمن فيه أو عمل أؤتمن عليه فهذه مرتبة من مراتب الخيانه
إضافه اني تعرضت لعملية نصب كبيره نوعا ما وضايقتني كثيرا وكدت بسبب رغبتي في الإنتقام ان أصبح مجرما
ولكن الله سلم ونبهني صديق عزيز لمخاطر الإنتقام
فكلنا معرضون لمثل تلك المواقف
وعلى رأي المثل التعليم مش ببلاش

تقبلي خالص تحياتي

eng_semsem يقول...

في ناس ماتعرفش قيمة المعصيه ويعني ايه سرقه وتحلل سرقة الغني لان الله اعلم هو جاب ثروته منين بس في الاخر كله سرقه وربنا يصلح الحال ويبعد عن مصر الحراميه الكبار اللي بيسرقوا خيرها
تقبلي تحياتي

موناليزا يقول...

همس الاحباب
ـــــــــــ
أهلا بيك أستاذ خالد
:) والنصب اصعب بمراحل يافندم
أشكرك جدا لتعليقك
يسعدنا دوام التواصل


**************************

سواح فى ملك الله
ــــــــــــــــ
أهلا بيك يافندم
فعلا الكل دلؤتى بيستهون بحاجات كتيرة ممكن تبان صغيرة
محدش بيفكر ان سرقة قلم رصاص مثلاً زى سرقة مكتبة ضخمة كلها سرقة
أشكرك جدا لتعليقك
يسعدنا دوام التواصل



**************************

يوميات شحات
ــــــــــــ
أهلا بيك يافندم
أشكرك جدا لرأيك ولكنى لا اتكلم عن الطيران المصرى:)

يسعدنا دوام التواصل


**************************


راجى
ــــــ
أهلا بيك أستاذ راجى
وهذا العادى فى بلدنا الحبيب:)

أشكرك جدا لمشاركتك
يسعدنا دوام التواصل


**************************

كارمن
ــــــــ
أهلا بيكِ يا كارمن
:)ده حقيقى وأشيك نوع كمان

طيب الحمدلله ويارب دايما:)
نورتينى حبيبتى واسعدنى تواجدك



**************************

د/ ابراهيم
ـــــــــــــ
أهلا بيك يادكتور
عندك حق دلؤتى النصب انتشر بفظاعة اكثر من السرقة كمان

هى حصلت لسرقة الانابيب!!
هنقول ايه هى يعنى هتيجى على دى
لاحول ولاقوة الا بالله

أشكرك جدا لمشاركتك
يسعدنا دوام التواصل


**************************


الفراشة الصغيرة
ـــــــــــــــــ
أهلا بيكِ ياحبيبتى
تعرفى انى فى كل مرة بصلي فيها فى مسجد ببقى خايفة أطلع مالاقيش الحذاء بتاعى!
وبجد الشعور ده انا بعتبره كارثة لانى المفروض فى مكان له حرمته
اللهم لا تؤاخذنا بمافعل السفهاء منا
نورتينى حبيبتى واسعدنى تواجدك



*************************


كلمات من نور
ــــــــــــــ
أهلا اهلا بالغالية
فينك يا رسول الله كنت طبقت حد الله وشرعه

:) ياسلام وعشان بابا هيجيبلك غوايش تديله الغوايش اللى معاكِ ليه!!

ايه ده بس ده معناه ان الحرامية من زمان بيلبسوا بدل شيك:)

نورتينى حبيبتى واسعدنى تواجدك


**************************


حمة
ــــــ
أهلا بيك يافندم
معقوووول!!!!
هى حصلت!!
لاحول ولاقوة الا بالله
بجد واقعة مؤسفة بجانب كونها مؤلمة

أشكرك جدا لمشاركتك
يسعدنا دوام التواصل


*************************


توتا
ـــــــ
أهلا بيكِ يا توتا
أشكرك جدا لرأيك ولتعليقك
وفعلا ربنا يستر علينا جميعا

نورتينى حبيبتى واسعدنى تواجدك


***************************


ماجد القاضى
ــــــــــــ
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أهلا بيك أستاذ ماجد
ده حقيقى بجد وتبقى مستغرب لان ممكن المسروقات تكون اتفه من انها أصلا تتسرق:)
ربنا يكرمك ويعزك يارب اشكرك جدا على دعائك لى

وأشكرك لردك على استاذ شحات لان فعلا الطيران المصرى بس تقريبا هو الوحيد اللى عارف نوعية ركابه:)

يسعدنا دوام التواصل


*************************


شيماء على
ــــــــــ
أهلا بيكِ يا شيماء
هههههههه عسل والله
طب ياريت

أشكرك جدا لتعليقك
نورتينى حبيبتى
وفى انتظارك دائما


*************************


أحمد -ك
ـــــــــــ
أهلا بيك أستاذ أحمد بعد طول غياب

سبحان الله على الجراءة اللى بقى يتمتع بها الكثير !!

وفعلا يافندم الانتقام يحول البرئ الى مجرم والحمدلله ان نبهك صديقك لهذا
ودعه الى رب العزة والملكوت فهو اسمه المنتقم

أشكرك جدا لمشاركتك
يسعدنا دوام التواصل

**************************

انج سمسم
ـــــــــ
أهلا بيك ياباشمهندس
عندك حق
الكل لابس وش القاضى اللى هيصلح الكون
أشكرك جدا لتعليقك
يسعدنا دوام التواصل

ذو النون المصري يقول...

ربنا يسهل و الامور لا تتطور اكثر من ذلك

شمس النهار يقول...

المشكله ان اللي بيسرق السرقات اللي زي موضوع البطيخ
بيتندر ويتفكهه بيها وسط الناس

السرقه والنصب والفهلوة بقوا عادي كده

في مجتمع اختفي فيه الوعي الديني الحق

زي حاجات كتير

ويكا يقول...

كيف تتوقع النصر لهذه الامه بهذا الشكل؟؟

هذا هو السؤااااال المهم
كيف نتوقع النصر ،
ان تنصروا الله ينصركم ويثب اقدامكم

واللى واقع امتنا بتعمله دلوقتى ده ، ماهواش نصر
اللهم اصلحنا وردنا الى الدين و احلل العقل والاخلاص على المسلمين

Hu-man يقول...

اتفق معك تماماً يا موناليزا ...للأسف الناس متخيله ان حاجه زي كده عادية جداً ...وكمان بيبرروها لنفسهم ومتخيلين ان شئ عادي جداً ومش اسمه سرقة
ودي حاجه غريبة اصبحت موجوده الأن في مجتمعنا من ضمن بقية الأنحدارات الأخلاقية

موناليزا يقول...

ذو النون المصرى
ـــــــــــــــــ
أهلا بيك يافندم
كله على الله
أشكرك جدا لتعليقك
يسعدنا دوام التواصل


************************


شمس النهار
ــــــــــــ
أهلا بيكِ يا حبيبتى
وهذا للأسف
أشكرك جدا لتعليقك
نورتينى حبيبتى وفى انتظارك دائما



**************************


ويكا
ـــــــ
أهلا بيك يافندم
عندك حق
" وتحسبوه هينا وهو عند الله عظيم"
أشكرك جدا لتعليقك
يسعدنا دوام التواصل



**************************

هيومان
ـــــــــ
أهلا بيك أستاذ محمد فى زيارتك الاولى
فعلا وهذا للأسف
اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا
أشكرك جدا لتعليقك
يسعدنا دوام التواصل

Dr/ walaa salah يقول...

كل حاجه بتتغير يا حبيبتي حتى اشكال الحراميه

انا اتعرضت للسرقه لما كنت في ابتدائي

بس عارفه بنت اللي سرقتني

عارفه سرقت ايه

سرقت ملخص كنت عاملاه لكتاب من المكتبه

والمهم انها قدمته للمدرسه واخدت عليه جايزه كمان

شفتي قمة السرقه

وشفتي بالرغم اننا كنا اطفال بس تفكيرها كان عامل ازاي

ربنا يرحمنا برحمته

موناليزا يقول...

د/ ولاء صالح
ـــــــــــــ
أهلا بيكِ يا ولاء
ده حقيقى تطورات الزمان شملت كل حاجة :)
مش عارفة ارد على مشاركتك بجد.. مصدومة ومذبهلة دى حالتى دلؤتى
أومال دلؤتى البنوتة دى بتعمل ايه اذا كانت عملت كده وهى صغيرة!!

سبحان الله بجد
اللهم لاتؤاخذنا بما فعل السفهاء منا
وربنا ينجينا ويبعد عننا جميع الشرور اللهم امين

نورتينى حبيبتى وفى انتظارك دائما